PERSONAL: IK STOPTE MET MIC EN IK GING VERDER

5 July 2014

Ik had eigenlijk nooit verwacht dat ik ooit een artikel zou wijden aan mijn studie. Maar aangezien een groot deel van mijn doelgroep nog scholieren/studenten zijn, wil ik met jullie mijn verhaal delen. Afgelopen donderdag kreeg ik het bevestigd: ik heb mijn propedeuse behaald. Nadat ik twee weken geleden mijn assessment had behaald met 30 studiepunten, kreeg ik donderdag mijn cijfer van mijn herkansing binnen. Ik stond nog op 59 studiepunten (die nog steeds niet zijn verwerkt in SIS) en nu kreeg ik een studiepunt erbij. 

Waar het precies begon?
Nou als kind wilde ik altijd journalist worden haha. Ik kan mij nog de dagen herinneren in groep zeven/acht dat ik met mijn zogenaamde microfoon iedereen wilde interviewen. Wat kreeg ik veel zuchtjes van anderen, omdat ik zo nieuwsgierig was. Nu ben ik dat nog steeds eigenlijk. Ik vind het helemaal niet erg. Zo leer ik anderen beter kennen, right haha?

“Nee, het was geen The Hills of één of andere soapie,(…)”

Ik begon mijn studiereis met de opleiding directiesecretaresse/managementassistente op het mbo (niveau 4). Deze opleiding duurde drie jaar. Hier leerde ik alles wat mij klaar zou maken voor het vak. Wij zouden allemaal immers een secretaresse zijn van één of ander hoge piet. Ik had een hele leuke docent, meneer Bosman. Hij gaf mij Nederlands en op een dag kregen wij het onderdeel Public Relations. En toen gebeurde het: ik wilde daarmee verder gaan. Nee, het was geen The Hills of één of andere soapie die mij liet inzien waarom ik de PR in wilde gaan. Ondanks dat ik des tijd altijd zei: “na mijn mbo wil ik gaan werken”, had ik mij aangemeld voor de opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Wat dat leek echt ‘mijn opleiding’ te zijn. Helaas werd ik uitgeloot en ik was verdrietig. Wat wilde ik doen? Kon ik mijn droom nog najagen?

Ik leerde twee keer zoveel als wat ik leerde bij Inholland.

Ik besloot mij aan te melden voor de opleiding Communicatie aan Hogeschool Inholland. Ik merkte dat de opleiding op één of ander manier niet goed aansloot bij mij. Gelukkig werd ik dit keer wel ingeloot voor de opleiding Media, Informatie en Communicatie en ik stopte met Communicatie. Ik kon mijn droom najagen! Ik was blij en ik startte mijn studiejaar. Ik genoot en ik had de tijd van mijn leven met mijn lieve vrienden en klasgenoten. Ik leerde twee keer zoveel bij dan wat ik leerde bij Inholland. Helaas had ik de laatste maanden mijn twijfels of dit wel mijn opleiding was? Ik haalde mijn tentamens niet met de mooiste cijfers en ik miste de sociale cohesie. De druppel dat de emmer deed overlopen was dat ik niet eindigde met de juiste hoeveelheid studiepunten. Dit gaf de doorslag en ik zocht verder. Hoe kan ik een opleiding vinden waar ik toch uiteindelijk de PR in kan gaan?

Mijn zus Cana kwam een keer thuis met goed nieuws. Ze had een opleiding voor mij gevonden! Met de opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming (CMV) kon ik toch de PR in gaan. Deze opleiding was erg breed, net zoals Communicatie en je bent lekker sociaal bezig. Je hebt mensen om je heen en je wordt breed georiënteerd. Ik wil mij graag verdiepen om culturele evenementen te organiseren om dit mee te nemen naar PR. Voordat ik begon aan deze opleiding dacht ik alleen aan PR. Gelukkig leerde ik met deze opleiding dat ik meer wil doen. Ik wil iets creatiefs doen en mij focussen op evenementen organiseren.

 photo 10406933_727678473983826_8379331719301310824_n_zps260dbdfd.jpg
Mijn eindproject: CMV studenten die speeddate en karaoke gingen zingen / mijn lieve kinderen van stage / hard werken aan project tot 's avond laat

Voor wie interesse heeft in deze opleiding: ik zeg doen! Het is een brede en lekkere sociale opleiding. Ik dacht altijd dat sociale opleiding waren voor mensen die lui waren, maar het tegendeel werd bewezen. Deze mensen zijn niet allemaal lui haha. De luierds zijn degene die nu al zijn gestopt met de opleiding. Je hebt hier wat hippies zitten, mensen zonder smartphone (die had ik echt niet op MIC), mensen die zijn gestopt met de kunstacademie en gewoon volk. Ik kan het echt omschrijven als een huiskamersfeer haha. In het eerste jaar loop je een heel jaar stage op één dag in de week. Ik had geluk daarmee. Ik liep stage bij een super leuk bedrijf. Het is een cultureel en creatief centrum in Oud-Zuid. Er worden creatieve workshops gegeven zoals naailessen, design, fotografie en papier maché. Ik ondersteunde de naailessen. Daarnaast deed ik wat PR-werkzaamheden voor het bedrijf en ik hielp met de kindershoots. De vakken die ik krijg met mijn opleiding zijn erg breed. Ik krijg vakken zoals Kunst, cultuur en creativiteit, cultuurmarketing, psychologie, audiovisuele vormgeving, agogiek, bedrijfskundige en de standaard vakken zoals projecten (hele leuke projecten) en je mag daarnaast eigen keuze vakken kiezen. Ik koos bijvoorbeeld documentaire maken en netwerken en social media. Maar je kunt ook voor filosofie kiezen of anderen vakken. Voor mijn laatste project koos ik de doelgroep CMV studenten en wilden wij inspelen op de introductieweek. Wij organiseerde voor hen een speeddate middag waar de studenten anderen (beter) leren kennen en wij sloten de dag samen af met karaoke!

Terwijl anderen op mijn leeftijd afstuderen, heb ik net mijn propedeuse behaald.”

 photo 10513357_731442486940758_1998739488451188565_n_zps6291b353.jpg 

 Ik kan het nog steeds niet geloven allemaal. Na een jaar hard werken, heb ik gewoon mijn propedeuse behaald! Zo gek om te zien hoe snel mijn studiejaar voorbij is gevlogen. Waar een wil is een weg en driemaal is scheepsrecht geldt ook voor mij! Ik begin in augustus aan mijn tweede studiejaar en ik heb er best wel zin in. Terwijl anderen op mijn leeftijd afstuderen, heb ik net mijn propedeuse behaald. Dit heb ik goed gevierd met familie en een goed stuk worteltaart.

Hoe zit het met jullie? Wat ga je studeren of wat studeer jij? 

Liefs,

Hazal

12 comments:

  1. Wat ontzettend fijn om te horen dat je je P hebt gehaald én dat je je opleiding hebt gevonden! Het klinkt zeker als een hele leuke opleiding!

    Love,

    Rowan


    Personal Style Blog WWW.REDREIDINGHOOD.COM

    ReplyDelete
  2. Wat leuk om te lezen! Vooral dat je nu eindelijk iets doet wat je ook echt leuk vindt. Ik neem toch een tussenjaar en misschien dat ik volgend jaar een hbo opleiding ga volgen. MIC was het toch ook niet voor mij :)

    x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Goed dat je toch uiteindelijk een keuze maakt om er even een jaartje tussenuit te gaan. Een opleiding kiezen is best wel lastig!

      Xx

      Delete
  3. Gefeliciteerd ;-)
    Veel succes met wat je verder gaat doen na de holiday!

    ReplyDelete
  4. Hartstikke leuk om te lezen.
    Je bent nog steeds jong.
    Beter dat je op zoek gaat naar de juiste studie dan dan je straks een
    diploma hebt in een richtig die je eigenlijk niet leuk vindt.
    Van harte gefeliciteerd!

    XO

    www.myownfairytale.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klopt inderdaad, ik ben net geen 25 als ik ben afgestudeerd :). Je hebt daar helemaal gelijk in. Dankjewel!

      X

      Delete
  5. wat goed zeg, fijn dat je je plekje hebt gevonden :) ik zelf doe een onderzoeksmaster kunstgeschiedenis, maar nog een kort jaartje en dan wordt het toch echt tijd een baantje te zoeken, haha.
    xo, cheyenne

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wat klinkt dit als een mooie opleiding zeg! Succes met je jaartje, voor je hebt weet is het voorbij!
      X

      Delete
  6. Fijn dat je nu helemaal op je plek zit en super dat je meteen je propedeuse behaald heb. Ik studeer Communicatie, maar is ook niet mijn opleiding. Nog een jaar en dan maar eens verder kijken!

    ReplyDelete
    Replies
    1. In welke jaar van je studie zit je? Weet je een beetje waar je verder mee wil gaan?

      X

      Delete
  7. Wel goed dat je gewisseld hebt van opleiding! Veel mensen gaan gewoon door en kijken dan wel weer verder. Die zie ik best veel voorbij komen. Veel beter dat je iets doet wat je leuk vindt.
    Ik ga volgend jaar beginnen op het Amsterdam Fashion Institute (Design). Ik hoop zó erg dat het is wat ik wil. Ik wil het namelijk heel graag, maar ben bang dat het achteraf toch niet is wat ik wil. Omdat dat heel veel gebeurd bij die opleiding. Ook is het een hele hectische opleiding. En dan moet ik nog een kamer vinden in A'dam en al op mezelf gaan op m'n 18. Ik hoop dat het me allemaal gaat lukken!!
    xx

    ReplyDelete

Thanks for taking time to read Sisters and Sisters.
We appreciate every comment and hope to see you back!

With love,
Sisters and Sisters